Ai colegi toxici care îți îngreunează munca? Ei sunt adesea nemulțumiți de performanța, poziția, salariul sau experiențele lor în cadrul locului de muncă. Această nemulțumire a ajuns la un punct de fierbere, astfel încât ei devin detractori. În timp ce unii colegi de muncă sunt ocazional enervanți, alții sunt cu adevărat toxici. Iată trei tipuri de colegi toxici și cum poți face față fiecăruia, fie că prin adresarea comportamentul lor dăunător, fie că vei învăța cum să te protejezi de el.
Ce tipuri de colegi toxici există?
#1. Veșnicul nemulțumit
Acest coleg este destul de ușor de identificat deoarece, după cum sugerează și numele, este veșnic nemulțumit. „Cafeaua niciodată nu e suficient de fierbinte, n-are laptele care îmi place mie, ședința nu este la ora la care ar trebui, managerul meu e nașpa, totul este greșit”. Acest tip de coleg poate fi cel mai frustrant deoarece atitudinea lui negativă ar putea fi contagioasă și ar putea avea un impact asupra modului în care te simți la locul de muncă.
Cineva care se plânge constant s-ar putea să nu se simtă auzit la locul de muncă, ceea ce reprezintă o problemă serioasă. Dar, deși este de înțeles să îți descarci ocazional frustrările sau să cauți sprijin din partea unui coleg, negativismul frecvent poate copleși ambele părți. Și nu va îmbunătăți neapărat situația dacă nu se discută și cu cineva care are putere de decizie asupra aspectelor de care ești nemulțumită.
Cum gestionezi veșnicul nemulțumit
Realitatea este că, probabil, colegul tău se va îndrepta primul către tine pentru a se plânge, deoarece ești un coleg cu care se simte confortabil. Cea mai bună abordare în acest caz, este să prezinți simpatie și curiozitate, spunând ceva de genul „În primul rând, X (numele acestuia), înțeleg ce spui, dar, sincer, eu nu am avut această experiență. Spune-mi mai multe despre asta”. Dar dacă plângerea ocazională se transformă într-o destăinuire constantă, poți încerca ceva puțin mai direct pentru a-l încuraja să își regândească atitudinea pesimistă.
Sugerez să spui ceva cu o formulare asemănătoare: „Am avut câteva locuri de muncă pentru a ști că întotdeauna va exista ceva care nu e tocmai în ordine. Ceea ce am descoperit este că a mă concentra pe aspectele pozitive și a mă asigura că știu de ce fac ceea ce fac este mult mai bine decât a mă fixa pe lucrurile pe care nu le putem rezolva. A funcționat pentru mine, așa că ar putea funcționa și pentru tine.” În acest fel, el poate realiza că se plânge mereu și devine curios să afle de ce.
Dar dacă cele de mai sus nu funcționează sau pur și simplu nu dorești să te implicit, poți, de asemenea, să deviezi, să schimbi subiectul sau chiar să te distanțezi de acest tip de coleg. La urma urmei, nu ar trebui să îți revină ție sarcina de a schimba dispoziția negativă a colegului tău.
#2. Bârfitorul
Adevărul e că mulți dintre noi bârfim despre colegii noștri. Dar un coleg care se angajează în discuții ocazionale despre ceilalți, care pot fi oricum dăunătoare, devine un bârfitor potențial toxic atunci când vorbește despre alte persoane în mod regulat. Această persoană ar putea răspândi zvonuri sau jumătăți de adevăr despre colegii lui, iar o conversație cu acest tip de coleg nu este de obicei completă fără a auzi detalii savuroase, adevărate sau nu.
Persoanele care se încadrează în tipul colegului bârfitor pot fi nesigure de capacitatea lor de a-și face bine treaba, cred că bârfa îi ajută să creeze legături cu colegii lor sau încearcă să caute atenție. La sfârșitul zilei, indiferent de motivul pentru care un coleg bârfește neîncetat, vorbele sale pot afecta moralul angajaților și pot dăuna siguranței psihologice a echipei.
Cum gestionezi un bârfitor
Te poți pregăti cu scenarii înainte de o întâlnire cu un coleg bârfitor. Ai putea adopta o abordare care poate ajuta la minimizarea sau la oprirea bârfelor colegului pe moment și comunică faptul că nu ești dispusă să continui discuția respectivă. Sau ai putea schimba subtil subiectul, pur și simplu. O altă tactică este să te scuzi de la o conversație care se concentrează pe bârfe. Sau, dacă te simți îndrăzneață, poți spune direct că nu îți place să participi la bârfe. Dacă deviezi suficient de mult acest tip de discuții, colegul în cauză va înțelege aluzia și nu va mai veni la tine pentru a-și satisface nevoia de a bârfi.
#3. Hoțul de credite
S-ar putea să recunoști această situație: Împărtășești o idee sau ai un comentariu perspicace într-o ședință, dar nimeni nu pare să te audă, cu atât mai puțin să fie impresionat. Apoi, altcineva repetă aceeași idee câteva minute mai târziu și culege laudele.
Din nefericire, femeile sunt deseori victimele hoților de credit. Dar merge dincolo de braconajul spontan de idei. Ar putea, de asemenea, să facă să pară că victoriile tale sunt ale lui atunci când vorbește cu superiorii tăi. Ar putea insinua că a condus un proiect care a fost de fapt o colaborare. Sau ar putea să îți ceară părerea în particular și apoi să o prezinte ca fiind a lui într-un alt context. Ca și cum acest lucru nu ar fi de ajuns, hoțul de credite ar putea să îți minimalizeze succesele atunci când nu-și poate asuma meritele pentru ele. Dacă tocmai ați făcut o prezentare grozavă și ești în culmea fericirii, ar putea spune ceva de genul „A fost OK. În locul tău, aș fi făcut X, Y și Z”.
Cum gestionezi un hoț de credite
Atunci când un hoț de credite repetă aceeași idee pe care ai împărtășit-o cu 20 de minute înainte, mai întâi respiră adânc. Apoi ai putea spune calm ceva de genul: „Mă bucur că ceea ce am spus mai devreme a rezonat cu tine. Hai să vorbim mai mult despre asta” sau „Mă bucur că ai considerat că ideea mea a fost utilă! Aveți vreo întrebare în legătură cu ea sau dacă mai pot contribui cu ceva?”. Îl confrunți într-un mod direct. Dacă comportamentul lor se extinde dincolo de ședințe, fii atentă la ceea ce împărtășești și asigură-te că contribuțiile tale sunt cele auzite și respectate.
Tu te-ai confruntat cu unul dintre cele 3 tipuri de colegi la locul tău de muncă? Dacă răspunsul e pozitiv, sperăm că acest articol ți-a fost de folos!
Mai citește și articolul Arta discuțiilor la locul de muncă sau ascultă podcastul lui Diana și Radu pe tema Toxicitatea la locul de muncă