Gelozia și invidia la locul de muncă: un subiect tabu

Înțelegerea și acceptarea faptului că sentimentele de invidie vorbesc despre noi și că este în regulă să ne simțim competitive față de o altă femeie sunt primii pași pentru a atenua tensiunea și drama care se poate manifesta la locul de muncă. A fi capabile să simțim empatie pentru colegele noastre și a fi mai sincere cu privire la ceea ce simțim față de colegele noastre la locul de muncă ne va ajuta, atât pe termen scurt, cât și lung.
gelozia la locul de muncă

„Este doar geloasă pe tine!”. Probabil, îți este literalmente imposibil de numărat exact de câte ori cineva ți-a spus că acesta este motivul pentru care ai probleme cu o altă femeie din viața ta. Sigur, uneori este adevărat. Dar, de cele mai multe ori, această frază simplifică mult prea mult nuanțele și complexitatea prieteniei feminine și, mai exact, problemele relaționale care se strecoară între femei la locul de muncă. Mai ales dacă lucrezi într-o industrie sau într-un birou dominate de femei.

De ce sunt gelozia și invidia încă tabu?

Este dificil, complicat și poate fi foarte stresant să te confrunți cu ele. Și ceea ce face și mai dificil este că nu vorbim niciodată cu adevărat despre asta. Este tabu, deoarece problemele relaționale între femei sunt adesea considerate meschine. Nouă, femeilor nu ni s-a acordat niciodată cu adevărat spațiul necesar pentru a vorbi deschis despre problemele dintre noi sau despre cum să concurăm, în mod natural una cu cealaltă, fără ca acest lucru să fie rușinos, stigmatizat sau chiar fetișizat.

Gelozia și invidia la locul de muncă

Gelozia profesională este o emoție naturală și face parte din ființa umană. Atunci când se face prezentă la locul de muncă, consecințele pot fi devastatoare. Conectarea constantă la rețelele de socializare, care, în esență, conduce la comparație, și incertitudinea economică nu fac decât să ridice prevalența invidiei la locul de muncă.

În timp ce psihologii sunt de acord că emoțiile invidiei și geloziei sunt diferite, ele sunt complex interconectate în ceea ce privește modul în care oamenii privesc, percep și își încadrează experiențele la locul de muncă.

Cum dăunează invidia la locul de muncă organizațiilor?

Capacitatea de a înțelege și de a interpreta emoțiile, în special emoțiile „negative”, este o abilitate critică în setul de instrumente al unui lider. Ignorarea invidiei și geloziei este periculoasă pentru lideri, deoarece acestea joacă un rol important în comportamentul unui membru al echipei, în calitatea muncii și în interacțiunile cu colegii.

Cercetările demonstrează că, atunci oamenii sunt invidioși, sunt mai puțin dispuși să împărtășească informații și devin mai predispuși la sabotaj și la comportamente de subminare socială. Aceștia se abțin adesea de la a-i ajuta pe ceilalți, sunt mai puțin deschiși cu echipa și sunt dezinteresați de munca lor, ceea ce duce la o scădere a performanței.

La locurile de muncă unde invidia este predominantă, angajații încep să pună la îndoială corectitudinea și integritatea organizației. Acest lucru poate duce la plângeri sau acuzații ca fiind un mediu de lucru ostil.

Factori care contribuie la gelozia la locul de muncă

Invidia apare atunci când există o percepție de inegalitate sau când simțim nevoia de a concura pentru resurse. La nivel individual, studiile arată că cei cu o stimă de sine crescută sunt mai predispuși să folosească invidia ca forță motivațională. Mediile organizaționale promovează adesea în mod inconștient acești factori atunci când procesele sau structurile încurajează inegalitățile și concurența.

Sfaturi de leadership pentru a minimiza invidia și gelozia în echipe

Liderii au o mare putere asupra sănătății emoționale a angajaților și a echipei lor. Acțiunile pe care le întreprind au un impact profund asupra celorlalți și, dincolo de rezultatele organizaționale, îi pot afecta personal. Liderii care doresc să sprijine mediile de lucru sănătoase vor atenua factorii care contribuie la invidie și gelozie.

Fii atentă la angjați

Încearcă cultivi un mediu în care angajatul își asumă responsabilitatea și își asumă greșelile. Permite-i să fie vulnerabil și oferă exemplu personal despre așteptările cu privire la comportament și integritate.

Fii un lider conștient

Atunci când liderii creează relații deschise și de înaltă calitate la locul de muncă, invidia și gelozia nu ajung să prospere. Sprijinirea corectitudinii și reducerea la minimum a favoritismului între angajați este un prim pas important.

Liderii care cultivă abilitățile de inteligență emoțională joacă un rol crucial în gestionarea invidiei. Atunci când angajații cred că oportunitățile sunt mai numeroase, este mai puțin probabil ca ei să fie invidioși. Stimularea inteligenței emoționale a echipei sporește gradul de conștientizare, încrederea și locul de control și ajută echipele să facă față mai eficient eșecurilor.

Evaluează structurile cu un risc ridicat de invidie

Toate emoțiile apar în contextul organizațional și sunt influențate de cultura companiei. Spre deosebire de furie, nu există o modalitate acceptabilă din punct de vedere social de a recunoaște că ești invidios pe alții. Pentru cineva să recunoască faptul că este invidios înseamnă să dezvăluie sentimente profunde de inferioritate.

Pentru a diminua invidia, ar trebui create sisteme echitabile de gestionare și evaluare a performanțelor și procedurile standardizate. Deseori, organizațiile fac presupunerea eronată că competiția crește motivația. În realitate, aceasta poate spori emoțiile negative.

Principalele strategii de adaptare

Explorează de ce cineva îți aduce sentimente de invidie. Aceasta va dezvălui întotdeauna dorințe fățișe sau ascunse, pe care uneori nu ne-am dat seama că ni le dorim pentru noi însene. Și odată ce aceste dorințe îți sunt clarificate, întrebarea care se pune este ce vei face cu această informație? Ce acțiune poți întreprinde acum?

Concluzii

Nu trebuie să ne plăcem una pe cealaltă și este în regulă să nu fim de acord una cu cealaltă, cu adevărat. Dar a fi conștiente de trigger­-ii noștri sau de ce ne supără este vital pentru a avea o relație de lucru mai sănătoasă cu colegele și, în cele din urmă, o relație mai sănătoasă cu cariera noastră.

Descoperă articolele colegei noastre – Diana Zazula – psiholog cu experiență.

SHARE

Diana Zazula

Psiholog-redactor colaborator – Femzone.ro

Publicitate

Citește și alte articole

conflict

Cum să confrunți pe cineva atunci când ți-e frică de conflict

Trebuie să recunosc că, din păcate, ideea de conflict mă speria. Mă făcea să simt că sunt o persoană rea sau că nu am evoluat suficient din punct de vedere spiritual, emoțional. Mereu am încercat să învăț din situația anterioară și să gestionez lucrurile diferit. Nu de fiecare dată mi-a ieșit, dar am rămas cu întrebarea: care este cel mai bun mod de a gestiona un conflict? Când cineva face ceva care te supără, îi spui cum te simți? Sau ignori și lași să treacă? Există oare și o altă opțiune?

CITEȘTE MAI MULT
sextingul

Ce este Sextingul? Cum să îl faci distractiv și sigur

Sextingul tinde să fie mai frecvent în rândul adulților tineri, dar și adulții mai în vârstă pot trimite sau primi conținut sexual explicit. Sextingul poate avea beneficii, dar în aceeași măsură presupune și asumarea unor riscuri, dacă nu se întâmplă cu partenerul potrivit. Iată câteva sfaturi de care poți ține cont pentru a te distra cu sextingul, protejându-te și creând siguranță în același timp.

CITEȘTE MAI MULT

Totul se termină cu noi: imaginea unei relații abuzive, o problemă majoră

Bestsellerul și filmul lui Colleen Hoover Totul se termină cu noi este controversat, mai ales că mulți dintre cei care au citit cartea sau au vizionat filmul susțin că romanțează abuzul și ar putea transmite mesaje greșite cu privire la ceea ce trebuie tolerat într-o relație. În opinia mea, în calitate de psiholog, cred că se creează o imagine a complexității formelor în care poate apărea abuzul, dar există totuși o greșeală majoră în aceasta…

CITEȘTE MAI MULT
loc de munca prin social media

Cum să folosești eficient Facebook și social media pentru căutarea unui loc de muncă?

Poate primul tău gând atunci când vine vorba de identificarea unui loc de muncă nu este acela de a-l căuta pe Facebook, nu-i așa? Cel mai probabil nici nu ar trebui să fie neaparat primul, dar ar fi bine să fie în top 5, pentru că oportunitatea se poate ivi de unde nici nu te aștepți. Dar, hai să vedem cum putem valorifica rețelele sociale pentru a ne spori șansele de a găsi un loc de muncă.

CITEȘTE MAI MULT
3 tipuri de bărbați toxici

3 tipologii de bărbați toxici cu care femeile nu ar trebui să-și piardă vremea

Sunt bărbați care trebuie evitați? Am pregătit o listă cu trei tipuri de bărbați toxici, numai buni de evitat dacă îți dorești relații sănătoase și fericire pe termen lung. Ți-ai pus ochii pe un bărbat carismatic, dar care evită angajamentul și planurile de viitor sau pe cineva care este concentrat pe carieră, lăsând puțin timp pentru relații autentice sau familie? Sau pe cineva care are vorbele dulci mereu la el? Deși sună bine, poate ar fi mai bine să eviți aceste tipuri de bărbați. De ce?

CITEȘTE MAI MULT
no contact despartire

Regula: no contact după o despărțire

După o despărțire, aplicarea regulii „no contact” poate fi esențială pentru vindecarea și dezvoltarea personală. Întreruperea legăturilor permite concentrarea asupra propriei vindecări și dezvoltării, evitând ciclul de atașament și nostalgie. Limitarea contactului oferă claritate și perspectivă, facilitând înțelegerea dinamicii relației și a impactului său. Cu toate acestea, stabilirea limitelor poate fi dificilă din cauza emoțiilor persistente și a presiunii sociale. Pentru a face acest proces mai ușor, este recomandat să întrerupi contactul complet, să te îndepărtezi digital de fostul partener și să te concentrezi pe propria bunăstare și creștere personală.

CITEȘTE MAI MULT

Abonare Newsletter