Brandul tău personal contează. Dar este el ceea ce ai impresia că ar fi? Pentru noi, modul în care ne arătăm celor din jur este unul dintre elementele care ne definesc brandul personal. Dacă nu acordăm o atenție deosebită modului în care este consumat „brandul” nostru, probabil că ne facem o nedreptate. S-ar putea să apărem exact așa cum intenționăm, ceea ce este minunat! Dar scenariul cel mai probabil este că nu este așa. Iar dacă nu lăsăm nicio impresie, aceasta este o problemă și mai mare.
Conștientizarea de sine îți permite să îți recunoști punctele forte și deficiențele. Cu toate acestea, este imperativ nu doar să faci o autoevaluare, ci și să iei „pulsul” de la persoanele din jurul tău: familia, prietenii și colegii ar putea avea o perspectivă diferită asupra a ceea ce ești. În acest scop, poți folosi aceste două exerciții pentru a te ajuta să îți dai seama ce crezi că este brandul tău personal, cum îți percep ceilalți brandul personal și dacă cele două se aliniază.
#1. Autocunoașterea
Răspunde cu sinceritate la următoarele întrebări despre cum crezi că există în prezent brandul tău personal:
- Care sunt cele trei adjective pe care crezi că colegii tăi le-ar folosi pentru a a-ți descrie personalitatea profesională?
- Care sunt cele trei adjective pe care presupui că familia/prietenii tăi le-ar folosi pentru a te descrie?
- Care sunt primele trei abilități profesionale ale tale?
- Într-o singură propoziție, ce ai descrie ca fiind singura ta superputere profesională? Superputerea mea este capacitatea de a…
- Într-o singură propoziție, descrie brandul tău personal – pretinde că acesta este un titlu de articol. Ce ar spune?
- Ce audiență încerci să influențezi sau să atingi? Exemple: superiorul tău, potențialii clienți, managerii de angajare, adepții.
- Cum te-ai prezenta la o cină de afaceri? Include și discursul: Bună, numele meu este… și sunt…
- Care este obiectivul final al carierei tale?
- Dacă ar trebui să fii cunoscut pentru ceva, care ar fi acea nișă?
- Ce părți din tine însăți aduci la locul de muncă?
- Unde îți stabilești limitele personale față de cele profesionale?
- Care sunt punctele tale forte profesionale?
- Care sunt slăbiciunile tale profesionale?
#2. Percepția lor
Ceea ce spui și scrii reprezintă doar jumătate din ecuație. Doar pentru că spunem că suntem X, Y sau Z, nu înseamnă că ceilalți oameni știu asta sau o cred. Definiția și magia unui brand personal puternic este atunci când auto-reflecția și percepția publică se aliniază.
Pentru a înțelege cum rezonează (sau nu) brandul tău personal în acest moment, trebuie să le ceri altor persoane să îți ofere o evaluare sinceră a modului în care te percep. Pentru a obține un feedback real și util, îți recomand să te orientezi către cât mai mulți respondenți, pe care îi apreciezi și în care ai încredere – de la locul de muncă și din viață – și să creezi un formular Google în care aceștia să răspundă în mod anonim. De asemenea, ai putea crea o altă versiune pentru anumiți destinatari de la care dorești un feedback direct.
Dacă optezi pentru varianta anonimă, un avertisment amical: trăim într-o cultură a „like”-urilor și a emoticoanelor cu inimioare din partea oamenilor cu care ne înconjurăm. Atunci când te expui pentru critică, trebuie să te pregătești să primești feedback. Deși poate fi inconfortabil să citești lucruri despre tine pe care nu vrei să le auzi, dacă te apuci de acest exercițiu cu o mentalitate de student, vei ieși din el învățând multe despre tine însăți.
Partea cea mai bună este că, dacă vei compara aceste rezultate cu răspunsurile pe care le-ai detaliat în exercițiul de autocunoaștere, s-ar putea să te dea peste cap. Eu personal, m-aș aștepta la o mare neconcordanță, pentru că modul în care ne vedem pe noi înșine nu este adesea modul în care ne văd ceilalți.
Ce poți face pentru brandul tău personal?
-
Crează-ți formularul Google
Culegerea acestor informații este ușoară! În primul rând, deschide pagina Google și apoi apasă „+ Nou” în colțul din stânga sus și alege „Formulare Google”. În setări, mergi la „Răspunsuri” și asigură-te că „Colectează e-mailuri” este poziționat pe „Oprit” dacă dorești să o faci în mod anonim. Adaugă următoarele întrebări la care destinatarii să răspundă – acestea sunt unele dintre aceleași întrebări pe care ți le-ai adresat mai devreme:
Care sunt cele trei adjective care credeți că descriu persoana mea profesională? (Alegeți un răspuns scurt pentru tipul de răspuns).
- Care sunt trei adjective care credeți că mă descriu personal (trăsături de personalitate)? (Optează pentru un răspuns scurt)
- Pe ce arii/domenii consideri că sunt cea mai stăpână din punct de vedere profesional? (Alege răspunsul de tip paragraf)
- În ce aș putea să mă perfecționez? (Alege un răspuns de tip paragraf)
- Într-o singură propoziție, care este „superputerea” mea profesională? (Alege răspuns scurt)
- Într-o singură propoziție, cum ai descrie brandul meu personal? (Alegeți răspuns scurt)
Concepe un e-mail pentru a solicita răspunsuri. Trimite acest e-mail colegilor de încredere, prietenilor și familiei, ale căror păreri contează pentru tine și care crezi că au în vedere interesele tale. Reține acest lucru, deoarece este important să te asiguri că persoanele pe care le asculți îți doresc să ai succes.
-
Revizuiește și reflectă
După ce ai avut ocazia să analizezi răspunsurile trimise, ar trebui mai întâi să vezi dacă există suprapuneri. Poți să identifici pattern-uri în răspunsurile primite? Există cuvinte care îți sar în ochi ca fiind o tendință generală?
Una dintre cele mai importante lecții de învățat în urma exercițiilor este cât de conștientă ești de tine însăți. Dacă tu te consideri într-un fel și toți ceilalți cred ceva total diferit, există o oportunitate magnifică pentru tine de a lucra strategic pentru a unifica aceste zone.
Atunci când citești un feedback care te ustură puțin, respiră adânc și amintește-ți că știind aceste informații te vor ajuta să te dezvolți. Dar citirea unui feedback pozitiv și informativ va fi, de asemenea, un deliciu.
Descoperă psihoblogul Dianei Zazula și citește alte articole pe teme de dezvoltare personală pe Femzone.ro