Recenzie: Marele film „Oppenheimer”

Oppenheimer este o piesă de epocă densă și complexă. Se împletesc drame judiciare, legături romantice, scene de laborator ale unor minți geniale. Dar, poate mai mult decât toate acestea, Oppenheimer este filmul cu monștri suprem. În rolul „părintelui bombei atomice”, Cillian Murphy este un Frankenstein al secolului al XX-lea, a cărui creație catastrofală se desfășoară într-o încâlceală de linii temporale în drama expansivă a lui Nolan.
Marele film „Oppenheimer”

Pentru că Barbie, de ce nu și Oppenheimer… zis și făcut. Deși, am avut puține emoții la un moment dat că nu am ales ordinea potrivită. S-a dovedit a fi exact ordinea potrivită de vizionat. Spun la modul cel mai sincer, nu înțeleg deloc motivul pentru care se discută despre Barbieheimer, altul decât cu scop de marketing.

Pentru început vreau să punctez – dacă tot scriu pentru o revistă dedicată femeilor – că o primă problemă pe care am observat-o este tratarea superficială a personajelor feminine. Florence Pugh, în rolul lui Jean Tatlock, amanta lui Oppenheimer, nu are parte de prea multă atenție. Iar Emily Blunt, în rolul lui Kitty Oppenheimer, soția lui J. Robert, își petrece o mare parte din primele două ore (din totalul celor trei) strângând câte un pahar cu martini la marginea cadrului. Este adevărat că ea își revendică câteva momente extraordinare mai târziu: o scenă de interogatoriu unde își demonstrează abilitățile de luptătoare, iar cea de-a două scenă genială este spre final, unde, cu o privire fără cuvinte transmite întreaga ei animozitate față de un coleg neloial.

În cea mai mare parte, filmul este o realizare de excepție. Deloc surprinzător, având în vedere preferința lui Christopher Nolan de a filma pe peliculă Imax de 70 mm, imaginea având o profunzime a detaliilor în care te-ai putea îneca. Folosește formatul pentru a transmite magnitudinea unui eveniment care definește lumea. Aici, scopul este de a închide distanța dintre tine și Oppenheimer, al cărui chip devine o oglindă a evenimentelor.

Nu lipsesc scenele de mâzgălituri furioase pe tablă, simbolul cinematografic al geniului științific. Dar mai interesante, din punctul meu de vedere, sunt momentele abstracte. Este ca și cum ne-am aventura în inima atomului însuși. La fel de inventiv este și modul în care decorurile par să tremure în momentele de tensiune. Lumea lui Oppenheimer este literalmente zguduită de undele de șoc ale reacției care a fost pusă în mișcare. Deci, portretul complex și viu al lui J. Robert Oppenheimer, „părintele bombei atomice”, prezentat de Nolan, este o realizare strălucită din punct de vedere formal și conceptual.

Am citit sau văzut într-unul din interviuri că filmul se bazează pe „American Prometheus: The Triumph and Tragedy of J. Robert Oppenheimer”, biografia autorizată din 2005, scrisă de Kai Bird și Martin J. Sherwin. Deși filmul împrumută cu generozitate din carte, mi se pare că totuși Oppenheimer este prezentat bidimensional. Am văzut destule materiale înainte de a merge la cinema despre munca titanică depusă de Cillian Murphy – care joacă extraordinar – dar tot am rămas cu senzația că ceva lipsește. Nu am putut empatiza cu J. Robert, mi s-a părut rece și puțin spre deloc uman. Ori scopul unui film „biografic” ar trebui să fie și acela de a transmite niște emoții publicului, nu?

Ce a lăsat Oppenheimer în urma sa?

Bomba atomică și ceea ce a produs definesc moștenirea lui Oppenheimer și, de asemenea, un punct central ce modelează acest film. Nolan analizează în profunzime și îndelung construcția bombei, un proces fascinant și îngrozitor. Am citit pe undeva că „filmele de război, chiar și cele pacifiste, chiar și cele mai bune, cu sau fără voia lor, glorifică războiul și îl fac într-un fel atractiv”. Probabil este unul din motivele pentru care Nolan nu reconsituie atacurile și refuză să arate bombardamentele de la Hiroshima și Nagasaki, evenimente care au marcat lumea și care au ucis în cele din urmă peste 200.000 de vieți. Îl vezi, totuși, pe Oppenheimer privind primul test al bombei și, în mod critic, auzi, de asemenea, faimoasele cuvinte pe care acesta a spus că i-au trecut prin minte în timp ce se ridica norul ciupercă: „Acum am devenit moartea, distrugătorul de lumi”.

Este o poveste densă, plină de evenimente, cu o structură complexă, pe care regizorul o împarte în secțiuni revelatoare. Cele mai multe sunt în culori luxuriante. Altele în alb-negru cu contrast ridicat. Aceste secțiuni sunt aranjate în șiruri care se înfășoară împreună pentru o formă care aduce aminte de imaginea brațelor împletite ale ADN-ului. În acest sens marchează filmul cu cuvintele „fisiune” (o scindare în părți) și „fuziune” (o unire de elemente). La nivel teoretic, îmi place ideea, dar la nivel practic, cred că regizorul a complicat foarte mult filmul prin îndoirea recurentă a cronologiei generale. Este mult și pe alocuri obositor.

Nolan a încărcat filmul cu fețe mega cunoscute: Robert Downey Jr., Matt Damon, Gary Oldman, Josh Hartnett, Casey Affleck sau Jason Clarke. Adevărul e că unele dintre aceste fețe mi-au cam distras atenția, drept urmare am fost trimisă să povestesc despre ele la o cafenea nu în sala de cinema. Buuun, mi-a luat ceva timp să îl accept pe regizorul Benny Safdie în rolul lui Edward Teller, fizicianul teoretician cunoscut ca „părintele bombei cu hidrogen”, și încă tot nu înțeleg de ce apare Rami Malek într-un rol minor.

Faptul că J. Robert este pus într-un context mai larg, atunci când apar cadrele alb-negru, îți dă de înțeles că lucrurile nu trebuie privite atât de simplist. Oppenheimer al lui Cillian Murphy este un Frankenstein al epocii atomice. Este un om captivat de posibilitățile nelimitate ale științei, care realizează prea târziu că creația sa are o capacitate nelimitată de distrugere. În cele din urmă, însă, monstrul din această poveste nu este invenția lui Oppenheimer, ci apetitul pentru distrugere pe care îl provoacă oamenilor.

Una peste alta, cu certitudine este, din punctul meu de vedere, un film care își pune întrebări etice, dar care lasă la latitudinea ta răspunsurile. Sunt trei ore dense, pe care le-aș descrie așa: prima oră un haos total, a doua oră începe să capete sens, iar în cea de-a treia vezi „the big picture” și ți se clarifică unele lucruri.

L-ați văzut? Cum vi s-a părut? Încă rulează la cinema!

Citiți și alte recenzii Murmur.

SHARE

Diana Zazula

Psiholog, redactor-colaborator – Femzone.ro

Publicitate

Citește și alte articole

Totul se termină cu noi – recenzie film – Femzone.ro

Totul se termină cu noi – recenzie film

Totul se termină cu noi, o dramă bazată pe romanul autoarei Colleen Hoover ne transpune în două lumi: prezentul și trecutul lui Lily Bloom, care retrăiește abuzurile trăite ca fiica unui tată agresiv și ca soție a unui bărbat abuziv. O poveste captivantă, care ne poartă prin viața lui Lily, care odată ce dă naștere unei fetițe, hotărăște să pună capăt tiparului familiei din care provine.

CITEȘTE MAI MULT
Crăciun la New York

Crăciun la New York – povești și rețete

Vino cu noi în minunata lume a Crăciunului, în New York, unde totul pare mult mai spectaculos, mai mare și mai frumos, căci albumul de față prezintă mai mult decât imagini, aduce povești și rețete gustoase pentru toată familia cu ocazia sărbătorilor de iarnă.

CITEȘTE MAI MULT
femei creative adrienn puskas

Interviu cu Adrienn Puskas – Femei creative, care mișcă lumea spre mai bine

Adrienn Puskas este o tânără mămică a două fete, inginer de profesie și totuși găsește acele momente din zi, în care toată atenția ei se focusează pe o activitate creativă: realizează diverse cadouri creative, unice și deosebite și face împletituri, activități care o ajută să devină implicit mai bună în cariera ei, dar și în viața de familie, oferindu-i echilibrul de care are nevoie.

CITEȘTE MAI MULT
Rețeaua Alice – Kate Quinn

Recenzie: Rețeaua Alice – Kate Quinn

În cartea Rețeaua Alice – Kate Quinn autoarea a ales să pună în evidență curajul și implicarea unor femei în cele două războaie mondiale, elemente mult prea des uitate când vorbim despre „fapte de vitejie”. Solidaritatea feminină și modul în care se susțineau, se ajutau, se suportau uneori unele pe altele sunt emoționante în contextul atrocităților celor două războaie.

CITEȘTE MAI MULT
Persepolis

Recenzie carte: Persepolis – Marjane Satrapi

Un roman grafic impresionant, realizat de o scriitoare iraniană Marjane Satrapi. Cele 4 volume din Persepolis sunt de fapt o autobiografie, povestind peripețiile personajului și, desigur, ale autoarei între vârsta de 8 ani și cea de 25 de ani, purtându-ne prin anii 70 și 80. În mare parte, acțiunea se derulează în Iran, dar și în Austria, la Viena, unde Marjane a urmat liceul francez.

CITEȘTE MAI MULT

Abonare Newsletter