Anatomia unui scandal mi-a apărut mult timp printre recomandările Netflix, fie că era în topul vizionărilor, fie că algoritmii îl detectau ca fiind asemănător cu alte filme și seriale pe care le urmărisem. Nu știu de ce însă, nu l-am văzut decât mult mai târziu, adică abia acum câteva săptămâni. Poate că titlul nu m-a atras, căci nu citisem și nici nu văzusem clipul de promovare. Sau poate că abia acum a fost timpul lui.
Povestea este interesantă și cât se poate de actuală: James Whitehouse, un cunoscut politician englez, ministru și prieten bun al premierului Marii Britanii, are o relație extraconjugală cu o angajată a biroului său parlamentar, Olivia, relație care apare în presă și care îi afectează în mod evident atât reputația de familist convins, cât și familia în sine. Sophie, soția lui James, alege însă să îi fie alături și să ierte greșeala soțului. Totul se complică însă atunci când Olivia îl acuză pe James de viol și toată povestea ajunge nu doar în presă, ci în fața tribunalului. Kate Woodcroft este o procuroare a cărei ambiție profesională este să se lupte pentru drepturile victimelor, oricine ar fi acestea. Ea acceptă astfel să se ocupe de cazul Whitehouse. Miniseria urmărește astfel procesul în care politicianul este judecat pentru viol, dar și viețile protagoniștilor, adică a familiei Whitehouse și a procuroarei Kate Woodcroft.
Anatomia unui scandal – ce subiecte abordează?
Nu vă voi dezvălui rezultatul procesului și nici finalul miniseriei, sunt convinsă că veți dori să descoperiți singuri. Subiectele pe care le abordează m-au făcut să vi-l recomand, căci unele dintre ele sunt interesante, sensibile și dau de gândit. Primul și cel mai important este cel al consimțământului într-o relație sexuală. Procesul de viol pune pe tapet detalii intime din relația lui James cu Olivia, relație pe care niciunul dintre ei nu o neagă, de altfel, dar care vine să pună sub semnul întrebării acuzația de viol. Căci, nu-i așa, dacă o femeie a spus o dată „da”, înseamnă că nu mai poate spune niciodată „nu”. Se dovedește mereu că încă trăim într-o societate care consideră victimele principalele vinovate, care le blamează, care le neagă dreptul de a spune „nu” chiar și într-o căsnicie… Din trecutul lui James revine și o altă poveste, legată tot de consimțământ: pe când era student la Oxford, a agresat sexual o altă fată, colegă a lui Sophie, care nici nu a avut ocazia să se opună, James fiind absolut convins că, la fel ca și cu Olivia, totul a fost consimțit. Discuția este desigur mult prea lungă pentru a o dezbate aici, dar mi-ar plăcea dacă ne-ați spune în comentarii ce părere aveți după ce veți vedea și voi serialul.
Un alt subiect interesant este cel al modului în care sunt percepute „greșelile” când vine vorba despre personalități publice și, mai ales, despre oameni proveniți dintr-o clasă socială privilegiată. Încă din timpul facultății la Oxford, James a făcut parte dintr-un grup de „libertini”, tineri din familii cu multe posibilități materiale, pentru care petrecerile cu droguri și alcool erau la ordinea zilei, care se considerau superiori celorlalți și care-și mușamalizau „greșelile” oricât de grave ar fi fost. Din acest grup, mai mulți au devenit politicieni de vază ai Marii Britanii, neplătind niciodată pentru faptele lor. Există un punct în care averea ar trebui să însemne mai mult sau mai puțină clemență?
Mi-a plăcut foarte mult faptul că perspectiva serialului a fost mai mult feminină, în centru au părut să fie mereu Sophie, soția lui James, și Kate, procuroarea (dacă veți vedea serialul, veți vedea că este un personaj extrem de interesant). Cât de bine îl poți cunoaște pe omul de lângă tine, pe tatăl copiilor tăi? Cât de multă încredere mai poți avea în el, când apar mereu elemente care îți arată că nu este omul pe care ai crezut că îl cunoști? Și mai ales, până când îi poți fi alături, fie de dragul copiilor, fie pentru a salva niște aparențe sociale? Și aici aștept cu mult interes părerile voastre.